Még a '70-es években... Várjunk csak. Akkor még nem is éltem. :) Szóval korábban kezembe akadt egy jó régi Ezermester szám 1976-ból (ha jól emlékszem) a borítón reklámozva egy áramtermelő szerkezetet. Talán ez adta a kezdő lökést ahhoz, hogy meg merjek építeni egy ilyen szerkezetet házilag.

    Így az elején említenék pár szót az éípítésről... A szükséges anyagi vonzaton kívül nem árt, ha van némi "vasas" előképzettségünk, egy közepesen (legalább!) felszerelt műhelyünk, egy jó és olcsó esztergályos ismerősünk és rengeteg kitartásunk. Elmondanám továbbá, hogy én nem kimondott tervrajz alapján építkeztem. Nálam a zöldenergia szeretete szívből jön és úgy készítem, mint festő a művét. Persze a számítások is fontosak, hiszen működnie is kell a műnek (hisz az lenne a cél), másrészt meg ki akar éjjeli viharban sorozatos hangrobbanásokra ébredni, amit a rosszul megválasztott lapát és kreületi sebeség okoz. :)

     Nem tudok pontos receptet adni az építéshez de az alapokat elmondom. Az első és legfontosabb dolog: tudni kell fejben összerakni és modellezni a dolgokat. Leonardo da Vinci elképesztő tudása abban rejlett, hogy képes volt fejben megépíteni és működtetni(!) a dolgokat. Ehez van egy ökölszabály: minden óra gyakorlati munkához kb 10 elméleti is tartozik. A házi kivitelezésnél törekszünk továbbá használt vagy hulladék anyagokból építkezni csökkentve a kiadást és az újrafelhasználás jegyében ügyködni. Ennek fő forrása egy jó kis MÉH telep. Millió tárcsa, cső, lemez, különféle alakú vashulladék esik ki az ipari vágó és sajtoló gépek alól, aminek nagy részét elszállítják ilyen telepekre. Azon felül, hogy valódi "kincskeresésre" indul ilyen helyeken az ember, a fellelhető anyagokból folyamatosan építeni kell fejben a gépet, így a tervrajz folymatosan változik. Ezek mellett bagóért vehet az ember hibátlan dolgokat (én is találtam és vettem pl 1000 Ft-ért tökéletes gázkazán keringető szivattyút, ami boltban 25000)

     Ha ezek után még mindig megvan a lelkesedés és nem risztottalak el (kedves olvasó) az építéstől akkor fogjunk hozzá... :) Az első dolog a megfelelő terep. 2-300 méter átmérőjű körben lehetőleg ne legyen fa vagy más zavaró tényező, és legalább 10 méteres magasság szükséges a zavartalan légáramlás miatt. Aszerint, hogy elektromos áramot szeretnénk előállítani vagy vizet kitermelni például öntözéshez lassú vagy gyors járású lapátot kell készítnünk. Nem mindegy a lapátok száma sem. Valami oknál fogva az emberi szemnek ergonómikusabb a páratlan számú lapátrendszer. Megvan mindkét rendszernek az előnye illetve hátránya. A kevés lapát nagy üzemi fordulatot és kis nyomatékot eredményez, míg a lassú járású sokkal alacsonyabb szélsebességen elindul, nagyobb nyomatékot ad, viszont üzemi fordulata töredéke az előbbinek. Így aztán lehet gondolkozni rajta, hogy mi a célunk, és melyiket lenne érdemesebb. Ezekben a dolgokban sokat segíthet a zoldtech.hu oldal számítási szoftvere:

http://www.zoldtech.hu/szamitasok/szelkerek

A témában pedig az index.hu oldal fórumai közül ajánlom a szélerőmű, avagy áram házilag topikot:

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9106929

Utoljára pedig a kendvenc ausztrál oldalam (ilyen rendszerű az én gépem is)

http://thebackshed.com/   (hátsó fészernek vagy sufninak fordítanám :)  )

Ezekkel a segítségekkel, megfelelő utánolvasással (van mit) már elég információhoz jutunk egy szélgenerátor építésében. Még pár hasznos tipp: olcsó megoldás a PVC szennyvízcsőből kivágott lapát, olajos fúrószár toronynak, tehát minden egyszerűen beszerezhető dolog! Most nem megyek bele energiatárolásba, pontosabb számításokba, mert ez mégis csak egy blog és 2 napig lehetne olvasgatni. :P . Akit érdekel a dolog mélyebben, írjon nekem, szívesen segítek a problémákban.

     Summázva a dolgot, kitartó munkával, kellő odafigyeléssel jólműködő szélerőművet lehet összehozni a gyári ár töredékéből... Jó lét!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bazarghai.blog.hu/api/trackback/id/tr42656570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tox77 2009.02.21. 09:54:45

Üdv!
Tetszik a szerkezet!Látszik hogy fillérekből építetted meg. Gondolom mostanra már sikerűlt üzembe is helyezned. Kiváncsi lenék mennyit termelt azóta. Amit a képen nem tudtam kikövetkeztetni az az ,hogy hogyan oldottad meg az áram vezetését a fejről az állványra.( Bár erre lehet van egy egyszerű szerkezet csak én nem ismerem.) Mert ugye a fej a generátorrall többször is körbe fordúlhat az állványon, egy egyszerü kábel abban a pillanatban leszakadna. Okos ötlet a lapát kivitelezése meg kell hogy mondjam! Én sokat gondólkodtam miből és hogy alakítsam ki. Volt szerencsém sokat dolgozni poliészterrel (hajóalkatrészeket építettünk) abbol gondóltam kialakítani a lapátokat, de ez rengeteg munka lenne a PVC cső sokkal egyszerűbb.Csak kivágod és kész.
A másik kérdésem a fékezőrendszer lenne. Hogy oldottad meg hogy a megengedett fordulat fölé ne engedje a tengelyt? Nekem idáig csak egy bonyolúlt szerkezet jutott az eszembe lekoppintva a nagyokat amik elngedik a szelet a lapátok melett . A válaszod előre is köszönöm, és sok sikert az áramtermelődhöz!

Bazarghai 2009.02.22. 19:44:30

Szia!

Köszönöm, h olvastál tőlem. :) Ez a generátor egy másik project miatt el lett adva, de azóta erdélyben tekeri a szelet (illetve fordítva) és szépen működik. Szóval az áram lehozatalát csúszógyűrűvel oldottam meg. Az egyik ér maga a torony volt, illetve a kritikus ponton a csapágyazás. sokan óvják tőle az embert, h beégnek a csapágygolyók a pillanatnyi áramút miatt, de ez nem jelentős, mert egyrészt nagyon kveset és lassan fordul a tengelye körül, másrészt meg a körbefordulás nál nem számít milyen állapotú a csapágy. A másik ér egy réz fékcsőből készített gyűrűvel és egy arra rugóval ráterhelt szénrúddal jött le. Elmondanám, h a mostani, újabb generátoromban még ez sem lesz: tekeredős gumikábelon fog lejönni az áram. Évente elég egyszer visszatekerni. A fékezésről annyit, h sehogy! Túl kell méretezni, és akkor minden szelet kibír. Annyi energiát kell kivenni amennyit csak lehet... Van egy aktív és egy passzív módszer is rá egyébként: az egyik, h a PVC lapát egyik kedvező tulajdonsága, h sok "húsa" van, ezért iszonyúan harapja a szelet (nagy nyomaték) viszont akadályozza a nagy fordulat elérésében (légellenállás). Így van egy természetes szabályzás is. A másik mód elektronikus: a generátor fokozatos áramterhelésével (rövidzár) lehet szépen fékezni. A mechanikus fék felejtős, elkopik a betét seperc alatt, aztán oda a fékerő. említést érdemel még az indukciós fékezés, de ehhez egy nagy alu tárcsa és újabb mágnesek kellenének, ami drága. Lapát méretezésnél figyelembe kell venni, azt is, h rövidzárban a legnagyobb szélnél is legalább le tudja felezni a fordulatot. Én ezt kihagytam és mikor 100 km-es szél volt mit sem ért a rövidzáras fékezés. :) Mindenesetre a szerkezet túlélte.

Gábor

Gazsó 2009.03.14. 19:23:05

A generátorról érdeklődnék. Ezt házilag készitetted vagy egy Direct Drive motor volt eredetileg?

Bazarghai 2009.03.15. 02:19:11

@Gazsó: Szia!

Ez egy gyári motor, arra építettem fel a hajtóművet és a rotort.

Gábor

Gazsó 2009.03.15. 18:36:57

Elég sok helyen érdeklődtem a motor után, de senki nem tudott segíteni. Te hol jutottál hozzá?

Bazarghai 2009.03.15. 20:03:04

Szia!

Pesten találtam én is egy mosógépszerelőt, aki tudott segíteni.
Most is próbálom vele felvenni újra a kapcsolatot.

G

Csibu83 · https://www.facebook.com/csibu83 2009.09.16. 17:42:46

Szia!
Hát,ez igazán remek!Sőt,le a kalappal.Jómagam is barkácsolgatok,de még húdenagyon az elején vagyok.A lapátok mérete iránt érdeklődnék elsősorban.Saccra ezek vannak kb 2m hosszúak ugye?A pv cső,amiből kivágtad,az lehet vagy 200as átmérőjű.Vagy nagyon mellétrafáltam?
ha kérhetem,leírnád a lapátok méreteit?
Nagyon köszönöm!
Igazán ügyes vagy,csak így tovább!

gergo2010 2010.07.04. 16:31:56

nagyon tetszik a dolog es en is szeretnek epiteni egyet de nem jutok sehol sem tervrajzhoz ami azert szukseges h elinduljek az epiteseben.Tudnal segiteni?
Gondolom neked mar van egy par...:) ha van kerlek kulgy nekem is kosz!!! gergo_nigga@yahoo.com Meg a nyaron megszeretnem epitni:D

Bazarghai 2010.07.04. 17:15:34

@gergo2010: Szia! Nagyon sok értékes információt szerezhetsz, ha az index fórumon olvasod a szélerőmű, avagy áram házilag topikot. Előrebocsátom, hogy csak akkor kezdj neki, ha dombos vidéken laksz és kellő magasra tudod építeni a szerkezetet. Ha már kellő tudás összegyűlt segítek szívesen, de így túl nagy területet kellene átfogni, ha csak kérdezel.

G

A-k-o-s 2011.03.17. 12:54:15

Sziasztok!
Bazarghai-t kérném meg elsőre hogy tudna-e nekem segíteni építeni szélturbinát? Fizetnék érte. Több ezközt is szeretnék, de ha csak az első megépítését vállalod azt is kifiztem. Alapvetően engem az drága gyári energiatermelő szélfogók olcsó de azaonos teljesítményű alternatívája érdekelne. Kvázi minek vegyek meg egy 1000-1500 dolláros eszközt ha mi 50eFtból ugyan azt össze tudjuk rakni. Erre a címre írjatok ha tudok segíteni. kakos@nexus.hu
süti beállítások módosítása